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(Article of periodic en Anglais - 2013)

Document title

Hugh of St Victor (1096–1141) and Anglo-French Cartography (Anglais)
Hugues de Saint-Victor (1096–1141) et la cartographie anglo-française
Hugo von St. Viktor (1096–1141) und die anglo-französische Kartographie (Allemand)
Hugo de San Víctor (1096–1141) y la cartografía anglo-francesa (Espagnol)

Authors(s) and Affiliation(s)

Terkla Dan (1) ;
(1) Illinois Wesleyan University

Abstract

Recent research in England and France on twelfth- and thirteenth-century cartography posits Hugh of St Victor as an important source for ideas incorporated in maps of the period. P. D. A. Harvey and Patrick Gautier Dalché have noted Hugh's influence, and Peter Barber has described a ‘third-stream’ of map making flowing from Hugh's concepts of mapping through the Munich Isidore map (c.1130) and into a group of important Anglo-French mappaemundi. This article shows how Hugh's theography—his theological cartography—reached England from the Royal Abbey and School of St Victor in Paris. To do this I outline Hugh's image-based teaching and major theographical works, and then set out which English monastic libraries had copies of books with mappaemundi by Hugh and/or of Peter Comestor's Hugonian Historia scholastica. I then map the presence of Victorine canons in English religious institutions as well as the communications between a selection of these institutions and St Victor, focusing on the role Hugh's disciple, Lawrence of Westminster, played in disseminating Hugh's ideas at priories and abbeys with world maps. Finally I offer a conjectural carto-genealogy tying these institutions and their maps to St Victor and Hugh's wall map.

Des recherches récentes en Angleterre et en France sur la cartographie des XIIe et XIIIe siècles font d'Hugues de Saint-Victor une source importante d'idées développées dans les cartes de la période. P. D. A. Harvey et Patrick Gautier Dalché ont relevé son influence, et Peter Barber a décrit un ‘troisième courant’ de cartographie issu des concepts cartographiques d'Hugues de Saint-Victor et visible dans la carte d'Isidore de Munich (c.1130) et dans un groupe important de mappemondes franco-anglaises. Cet article montre comment la théographie d'Hugues de Saint-Victor—sa cartographie théologique—a gagné l'Angleterre à partir de l'abbaye royale et de l’école de Saint-Victor à Paris. Pour ce faire, j'expose l'enseignement d'Hugues de Saint-Victor fondé sur des images et ses grandes œuvres théographiques, puis je présente les bibliothèques monastiques anglaises qui avaient des copies d'ouvrages contenant la mappemonde d'Hugues de Saint-Victor et/ou l’Historia scholastica de Pierre Cosmetor d'inspiration hugonienne. Puis je cartographie la présence des chanoines victoriens dans les institutions religieuse anglaises tout comme les échanges entre une sélection d'entre elles et Saint-Victor, mettant l'accent sur le rôle joué par l'un de ses disciples, Lawrence de Westminster, dans la diffusion des idées hugoniennes dans les prieurés et les abbayes disposant de mappemondes. Pour finir, je propose une carto-généalogie conjecturale montrant les liens de ces institutions et de leurs cartes avec Saint-Victor et la carte murale d'Hugues.

Source

Article of periodic

published at : Imago mundi / ISSN 1479-7801

Editor : Routledge, Abingdon - ROYAUME-UNI (1935)

Millesime : 2013, vol. 65, no2 [pp. 161-179]
Published in 20130601

Language

Anglais

Digital Object Identifier

Go to electronic document thanks to its DOI : 10.1080/03085694.2013.784091

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