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(Article of periodic en Anglais - 2014)

Document title

British School Atlases, 1880–1930: Questions of Relevance, Credibility and Authorship in the Production of Geographical Knowledge

Authors(s) and Affiliation(s)

McDougall-Waters Julie ;

Abstract

The focus in this article is on school atlases produced in Britain in the late-nineteenth and early-twentieth centuries and on what is revealed, both in their pages and in the processes behind their compilation, about the people who were producing and using such map books. The Bartholomew Archive, in Edinburgh, has proved to be an exceptionally rich source of hitherto unexamined data on the business and personal activities of one of the leading producers of school atlases, the local firm of John Bartholomew and Son, which was active in map making and publishing between 1880 and 1987. The sociology and pattern of communication of publishing, explored by book historians and historians of science, geography and cartography in other contexts, are here considered in relation to the atlases that were produced in Britain for schools in the United Kingdom and in other parts of the Empire in the period 1880–1930. Particular attention is paid to the efforts of mapmakers, publishers, geographers and other professionals to ensure the relevance of the maps selected in school atlases for specific audiences, to guarantee the credibility of the information communicated through these atlases, and to negotiate questions of authorship.

Les atlas scolaires anglais, 1880–1930: questions de pertinence, de crédibilité et d'autorité dans la production du savoir géographiqueCet article porte sur les atlas scolaires réalisés en Angleterre à la fin du 19[e] et au début du 20[e] siècle et sur ce qu’ils révèlent, à la fois par leur contenu et leur processus de fabrication, sur ceux qui produisaient et utilisaient de tels livres de cartes. Les archives Bartholomew à Édimbourg se sont avérées une source exceptionnelle d’informations jusqu’alors inexploitées, sur les affaires et les activités personnelles de l’un des principaux producteurs d’atlas scolaires, l’entreprise locale John Bartholomew & Fils, active dans la cartographie et l’édition entre 1880 et 1987. La sociologie et le modèle de communication de l’édition, bien étudiés dans d'autres contextes par les historiens du livre, les historiens des sciences, de la géographie et de la cartographie, sont ici abordés en relation avec les atlas qui furent produits en Grande Bretagne pour les écoles du Royaume-Uni et des parties de l’Empire. On porte une attention particulière aux efforts des cartographes, éditeurs, géographes et autres professionnels pour s'assurer de la pertinence des cartes choisies dans les atlas scolaires pour un public spécifique, ainsi qu’à la crédibilité de l'information transmise et aux tractations relatives aux auteurs.

Source

Article of periodic

published at : Imago mundi / ISSN 1479-7801

Editor : Routledge, Abingdon - ROYAUME-UNI (1935)

Millesime : 2014, vol. 66, no1 [pp. 82-94]
Published in 20140102

Language

Anglais

Digital Object Identifier

Go to electronic document thanks to its DOI : 10.1080/03085694.2014.845954

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